دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مزایای فن کویل ایرانی نسبت به مشابه خارجی

امروز می خواهیم به مزایای فن کویل ایرانی نسبت به مشابه خارجی بپردازیم. یکی از صنایعی که کشور ما در آن بسیار قوی می باشد و چندین شرکت بسیار بزرگ و پیشرفته در آن فعالیت دارند، صنعت تولید تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع یا همان HAVC است. شرکت های ایرانی مثل آذر نسیم، یکتا تهویه اروند، ماخ، ساراول و … سیستم های سرمایشی و گرمایشی بسیار خوب و با کیفیتی مثل انواع هواسازها و فن کویل ها را تولید می کنند و البته پروژه های طراحی، مهندسی و نصب تأسیسات سرمایشی و گرمایشی را اجرا می نمایند.

فن کویل های ایرانی یکی از بهترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساخت داخل هستند که کاملا توان رقابت با فن کویل های خارجی را البته در بازار ایران دارند. با سرما مارکت همراه باشید تا ضمن بررسی نحوه عملکرد فن کویل، مزیت های فن کویل های ایرانی را نسبت به فن کویل های خارجی برای شما توضیح دهیم.

مروری بر سازوکار فن کویل و مزایای فن کویل ایرانی نسبت به مشابه خارجی

هر یونیت فن کویل متشکل از سه قطعه اصلی کابینت، کویل و فن است. کابینت تمامی قطعات دیگر فن کویل را در خود جای می دهد و هر چه بزرگتر باشد، فن کویل می تواند قوی تر باشد. کابینت های فن کویل ها می توانند ساده یا دکوراتیو باشند. معمولا جنس اصلی مورد استفاده در کابینت فن کویل ها، ورق گالوانیزه است.

سطح خارجی کابینت فن کویل های توکار رنگ نمی شود، ولی ساطح خارجی کابینت های فن کویل های دکوراتیو و معمولی، رنگ آمیزی می شود. درون کابینت ورودی ها و خروجی های متعددی برای مکش هوا به درون و پرتاب هوا به خارج وجود دارد. معمولا در قسمت ورودی هوا، مکانی برای نصب فیلتر هوا وجود دارد.

کویل که به مبدل حرارتی نیز معروف است، محل تبادل حرارت آبی که از فن کویل عبور می کند و هوای درون ساختمان است. کویل ها را به طور کلی به دو دسته پوسته-لوله و لوله-پره تقسیم می کنند. از آن جایی که در یونیت های فن کویل معمولا از کویل های نوع دوم استفاده می شود، لذا در اینجا تنها در رابطه با این نوع کویل ها صحبت می کنیم.  معرفی سریع فن کویل های ایرانی

اجزای هواساز را می‌شناسید؟

آیا استفاده از تصفیه هوا مؤثر است؟

رادیاتور

اگر قبلا با ساختار رادیاتور آشنایی داشته باشید، می توانیم به شما بگوییم که کویل لوله-پره دقیقا همانند یک رادیاتور است. این نوع مبدل حرارتی از تعدادی پره و لوله های رابط آن ها تشکیل شده است که به صورت موازی در یک ردیف و با فواصل نسبتا کم در کنار هم دیگر قرار دارند. این نوع کویل معمولا برای تبدل حرارت بین یک سیال مایع و یک سیال گازی استفاده می شود.

در فن کویل ها، آب از طریق لوله کشی از یک سو وارد کویل می شود و از سوی دیگر از آن خارج می شود و مجددا به درون لوله کشی باز می گردد. در این مسیر، آب از درون همه پره های کویل عبور می کند و با هوایی که لای پره های کویل در جریان است، تبادل حرارتی انجام می هد.

فن چیست؟

فن قطعه ای دیگر از فن کویل است که با عملکرد خود هوا را به داخل یونیت فن کویل کشیده و آن را مجددا به درون اتاق باز می گرداند. البته هوا باید در این مسیر از میان پره های فن کویل رد شود که این عمل سبب می شود تبادل حرارتی هوا با آبی که در کویل در جریان است با سرعت بالایی انجام شود.

برای انجام عمل حرارتی، یک بویلر که در بخشی مثل موتورخانه از یک ساختمان بزرگ دارای واحدهای مجزا قرار دارد، آب را داغ کرده و یک پمپ آن را به درون لوله کشی هایی که به یونیت های فن کویل متصل هستند، منتقل می کند. پس از انجام تبادل حرارتی بین آب درون سیستم و هوای درون اتاق، آب رفته رفته خنک می شود و برای گرم شدن مجددا به بویلر باز می گردد.  روش­ های کاهش سر و صدای کولر گازی

برای انجام عمل سرمایشی، چرخه ای مشابه انجام می شود، با این تفاوت که به جای بویلر، یک چیلر یا مینی چیلر قرار دارد که آب را سرد می کند و گرمای آب را به هوای خارج از ساختمان منتقل می کند و  فن کویل نیز با استفاده از این آب سرد هوا را خنک می کند.تقسیم بندی فن کویل ها

فن کویل ها را می توان براساس عملکرد به دو نوع ۴ لوله ای و ۲ لوله ای تقسیم بندی کرد. در نوع ۴ لوله ای دو کویل مجزای گرمایشی و سرمایشی وجود دارد ولی در نوع ۲ لوله ای تنها یک کویل موجود است که می توان آن را روی عمل حرارتی یا برودتی تنظیم کرد. در بعضی از نواع فن کویل دو لوله ای، گرمایش به کمک هیتر الکتریکی انجام می شود.

فن کویل ها را می توان از نظر محل نصب به انواع سقفی، زمینی و دیواری تقسیم بندی کرد که هر کدام از این انوع می توانند توکار یا روکار باشند.

معرفی مزایای فن کویل های ایرانی در مقایسه با فن کویل های خارجی

قیمت

فن کویل ایرانی معمولا در مقایسه با فن کویل های خارجی هم قیمت خود بسیار قوی تر هستند. دو دلیل برای این مسئله وجود دارد. اول اینکه فن کویل های خارجی مشمول گمرک می شوند و بنابراین قیمت آن ها با کشور مبدا متفاوت است. دلیل دوم این است که در ساخت فن کویل های خارجی، به ویژه فن کویل های اروپایی و استرالیایی، توجه زیادی به مواردی مثل زیبایی شناسی و سر و صدای پایین می شود.

این در حالی است که شرکت های تولید کننده فن کویل های ایرانی معمولا توجه چندانی به این موارد نمی کنند، زیرا دکوراتیو بودن و ساکت بودن فن کویل از نظر مشتری ایرانی، ویژگی هایی لوکس محسوب می شوند که ارزش هزینه کردن ندارند.  تفاوت فن کویل و اسپلیت چیست؟

مناسب آب و هوای ایران

یکی از مزیت های بسیار مهم فن کویل های ایرانی نسبت به فن کویل های خارجی این است که فن کویل های ایرانی برای آب و هوای ایران که عمدتا گرم و خشک است طراحی شده اند. این در حالی است که فن کویل های خارجی متناسب با آب و هوای کشور مبدأ تولید می شوند. البته نباید از تنوع آب و هوایی کشور پهناور خودمان نیز غافل شویم.

فن کویل های ایرانی توسط شرکت هایی بسیار معتبر تولید می شوند که گارانتی و خدمات پس از فروش گسترده ای به مشتریان خود عرضه می کنند. این در حالی است که بسیاری از فن کویل های خارجی موجود در بازار، فاقد چنین خدماتی هستند. همچنین، فن کویل های قاچاق بسیاری در بازار ایران وجود دارند که خیلی از آن ها تقلبی بوده و با خرید این فن کویل ها، هیچ گونه گارانتی یا خدمات پس از فروشی به شما تعلق نمی گیرند. در صورتی که با خرید فن کویل های ایرانی می توانید از اصالت کالا خاطر جمع باشید.

تعمیر آسان

مزیت دیگر خرید فن کویل های ایرانی نسبت به فن کویل های خارجی این است که در صورتی که قطعات فن کویل ایرانی خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند، به راحتی می توانید قطعه مورد نظر را در بازار پیدا کرده و خریداری کنید در حالی که اگر چنین مشکلی برای یک فن کویل خارجی پیش بیاید، با دردسر زیادی برای پیدا کردن آن قطعه مواجه خواهید بود.

به طور کلی می توان گفت که فن کویل های ایرانی به دلیل قیمت پایین تر و قدرت بیشتر برای کاربردهای بزرگ مقیاس مثل ساختمان های اداری بسیار مناسب تر از فن کویل های خارجی هستند ولی استفاده از فن کویل های خارجی در منازل مسکونی توصیه می شود.