دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مدیریت ارتباط با مشتری در کسب‌ و کارهای اینترنتی

فرض کنید شما با کمک صفحه فرود یا هر روش تبلیغاتی دیگر کاربر را جذب کردید، حالا چگونه میخواهید رابطه میان خود را با او کنترل کنید؟

کسب‌ و کاری که بتواند علاوه بر جذب مشتری جدید، مشتریان قبلی را حفظ کند در مسیر درست پیشرفت قرار دارد اما کسب‌ و کاری که بتواند به‌واسطه مشتریان وفادار خود مشتری جدیدتر پیدا کند پیشتاز بازار است.

هیچ کسب‌ و کاری حتی در اینترنت تنها با تبلیغات، تولید محصول یا ارائه خدمات پیشتاز بازار نخواهد شد. انجام این کار مستلزم به‌کارگیری مجموعه‌ای از ساز و کارهای مدیریتی و استفاده از ابزارهایی مثل Customer Relationship Management یا مدیریت ارتباط با مشتری است که به اختصار CRM نامیده می‌شود.

مدیریت ارتباط با مشتری یک ابزار یا نرم‌افزار بخصوص نیست، بلکه مجمو‌عه‌ای از راهبردهای بازاریابی است که با هدف افزایش سودآوری به وسیله ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه، فعالیت می‌کند. وقتی در بین علاقه‌مندان تجارت الکترونیک از حسابداری صحبت کنید، در ذهن بسیاری از آن ها اول نرم‌افزارهای حسابداری تداعی می‌شود تا دانش حسابداری!

علت این تداعی تاثیر عمیق و قدرتمند فناوری اطلاعات در ساختن ابزارهایی است که عموم افراد را قادر می‌سازد دستاوردهای یک دانش را مستقیما در کسب‌ و کار و حتی زندگی خود احساس کنند.

اگر چه چنین رویکردی ترکیبی از نتایج مثبت و منفی را به‌همراه دارد اما جالب هست که بدانید مدیریت ارتباط با مشتری هم مثل حسابداری از پیشینه‌ای با قدمت تجارت برخوردار است، بعدها این پیشیه بخشی دانش بازاریابی شد و امروز تبدیل به ابزارهایی شده که به کسب‌ و کارها کمک می‌کند بهتر و سریعتر از قبل سودآور باشند. با سایتچین همراه باشید!

CRM دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

پس CRM به کمک ابزارهای فناوری به کسب‌ و کار اینترنتی شما کمک می‌کند بهتر و بیشتر از قبل مشتری جذب کند، مشتری حفظ کند و در نتیجه سودآور باشد. یک نرم‌افزار خوب حسابداری تاثیر دانش مدیریت منابع مالی را مستقیما به قلب کسب‌ و کار شما می‌آورد، یک برنامه خوب CRM هم توانایی بهره‌برداری آگاهانه از اطلاعات مشتریان را در اختیار شما قرار خواهد داد بدون این که نیاز باشد یک مشاور ارشد بازاریابی در کنار دست شما نشسته باشد.

از نظر من فایده‌ای که CRM برای یک کسب‌ و کار اینترنتی خواهد داشت به مراتب مهم‌تر از پرداختن به تاریخچه یا معرفی پیشگامان این تکینیک است، اگر شما قبل از استفاده از هر چیز دوست دارید تاریخچه آن را بدانید ویکی‌پدیا برای همین کار است.

مهم‌ترین کاری که یک برنامه CRM برای کسب‌ و کار شما انجام می‌دهد این است که نسبت به، مشکلات، انتظارات، شکایات و تجربیات مشتریان اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید، در نتیجه محصول یا خدمات شما تطابق بیشتری با نیاز مشتری پیدا خواهد کرد.

مدیریت ارتباط با مشتری در کسب‌ و کارهای اینترنتی