دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

استانداردهای خرید هواساز

اگر از استانداردهای خرید هواساز با خبر باشید، قطعا خرید خوبی خواهید داشت. دستگاه های هواساز به منظور تهویه مطبوع فضاهای سربسته مورد استفاده می گیرند. این دستگاه ها همانند فن کویل ها هستند، با این تفاوت که هوای تازه را نیز وارد ساختمان می کنند. از این دستگاه ها عمدتا برای مکان هایی که ازدحام جمعیت زیاد باشد یا برای بیمارستان ها و مکان های دیگری که احتمال آلودگی هوا بالا باشد، استفاده می شود.

هواسازها معمولا دستگاه هایی بزرگ با قیمت های بالا هستند و بنابراین در خرید آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید تا متحمل ضررهای مالی سنگین نشوید. در این مقاله از سری مقالات سرمامارکت در رابطه با هواسازها، می خواهیم بعد از معرفی کلی ساز و کار و مزیت های سیستم های هواساز، استانداردهای خرید آن ها را برای شما توضیح دهیم. با سرما مارکت همراه باشید.

هواسازها دستگاه هایی هستند که هوای تازه خارج از ساختمان را گرم یا سرد کرده و پس از فیلتر کردن، آن را به درون ساختمان می دمند. بعضی از هواسازها، رطوبت هوا را نیز تنظیم می کنند. این دستگاه ها باید برای انجام عمل سرمایش و گرمایش به لوله کشی بسته آب سرد و گرم متصل باشند. آب سرد را چیلر و آب گرم را بویلر تأمین می کند.

هواساز برای گرم و سرد کردن هوا، از ساختاری به اسم کویل یا مبدل حرارتی عمل می کنند. کویل دستگاهی است که کار آن، انجام تبادل حرارتی بین دو سیال مختلف، بدون اختلاط آن دو سیال است.

کویل ها دو نوع دارند:

  • کویل پوسته-لوله: این نوع کویل شامل دسته از لوله های موازی و با فاصله کم است که درون یک لوله بزرگتر به نام پوسته قرار دارند. فضای درون لوله ها با فضای درون کویل در ارتباط نیست. تمامی لوله ها از یک وردی منشاء گرفته و به یک خروجی ختم می شوند. سیالی که از درون پوسته در جریان است، با عبور از لا به لای لوله ها، با سیالی که درون لوله ها در جریان است تبادل حرارتی انجام می دهد. از این نوع کویل بیشتر در چیلرها و زمانی که هر دو سیال مایع هستند، استفاده می شود.
  • کویل پره-لوله یا فین-تیوب: این نوع کویل برای تبادل حرارتی بین یک سیال گازی و یک سیال مایع انجام می شود و شامل ردیفی از پره های توخالی موازی هم است که از طریق لوله هایی به هم دیگر راه دارند. سیال مایع از درون کویل عبور کرده و سیال گازی با کمک فن هایی از لا به لای پره ها عبور می کند ودر نتیجه تبادل حرارتی بین دو سیال انجام می شود.

کویل ها در هواسازها از نوع پره-لوله هستند. عبور آب گرم یا آب سرد از درون کویل، سبب گرم شدن یا سرد شدن هوا می شود. آبی که سرد تر می شود به بویلر باز می گردد تا گرم تر شود و آبی که گرم تر می شود به چیلر باز می گردد تا سردتر شود. معمولا اکثر هواسازها دارای یک کویل حرارتی و یک کویل برودتی می باشند. دستگاه هواساز مجهز به فن هایی قوی هستند که هوای خارج از ساختمان را از درون فیلتر و لا به لای پره های کویل عبور داده و به درون فضای بسته می دمند.

استانداردهای خرید هواساز