دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آنالیز اینستاگرام رقبا

کارشناسان دنیای تجارت، حضور موفق در رسانه های اجتماعی مثل آنالیز اینستاگرام رقبا را یکی از شرط های مهم موفقیت برای هر تجارتی می دانند. اینستاگرام هم به عنوان یکی از محبوب ترین رسانه های اجتماعی شایع در ایران، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست! بلکه با گسترش دایره نفوذ خود در میان گروه بسیار زیادی از کاربران، به یکی از رکن های اصلی موفقیت در بازار هر کسب و کاری تبدیل گردیده است.

با رقابتی شدن دنیای رسانه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، بسیار مهم است که در میان رقبا، به خوبی دیده شوید. برای این هدف باید درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید! در نتیجه برای خلق و انتشار محتوایی که مناسب گروه کاربرانتان باشد و آن ها را جذب کند، برنامه تدوین شده و درستی را طراحی و اجرا کنید. باید پیوسته بازخورد محتوا بر کاربر و میزان علاقمندی آن ها را تجزیه و تحلیل نموده! و بتوانید براساس نتایج به دست آمده، بر حسب ضرورت تغییراتی در روش کار خود ایجاد کنید. حس رقابت همان چیزی است که راه موفقیت را هموار می ‌کند.

در این مقاله به شما می گوییم که چگونه رقیب خود را به درستی آنالیز کنید تا از نقاط ضعف و قوت آن ها نهایت بهره را ببرید. بدین سبب تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام می تواند باعث پیشرفت کسب وکار شما در شبکه‌ های اجتماعی شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام چگونه انجام می شود و دارای چه اصولی است؟

آنالیز اینستاگرام رقبا

با طرح این سوال برای پاسخ در ابتدا باید مشخص کنیم رقیب و رقابت به چه معناست؟ با کمی چرخش در اینستاگرام خود، احتمالا با صفحاتی برخورد کرده اید که فعالیتی مشابه کسب و کار شما را داشته اند. این صفحات دقیقا همان رقبای شما هستند! برای موفقیت در کسب و کار خود از این لحظه باید با رقبای خود در اینستاگرام وارد یک رقابت شوید. از این رو باید خود را با تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام آماده کنید! منظور از این کار آگاهی از رقبای خود در کسب و کارهای مشابه و همینطور ارزیابی استراتژی آن ها برای توسعه بخشیدن و پیشرفت فضای کاری در شبکه ‌های اجتماعی است. اگر این تجزیه و تحلیل را به درستی انجام دهید! خواهید توانست نقاط ضعف و قوت رقبای اینستاگرامی خود را به دست آورده و از آن ها برای گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید.

با مفهوم تجزیه و تحلیل رقابت آشنا شدیم. اما چگونه باید آن را به کار گیریم؟ آسان ترین کار این است گوشی هوشمند خود را بردارید، وارد اینستاگرام شوید و صفحه رقبای خود را جستجو کنید! در این حالت باید کنجکاو باشید و فعالیت رقیب خود را مورد بررسی قرار دهید! اینستاگرام مثل بسیاری از شبکه های اجتماعی، به افراد امکان پردازش اطلاعات را می دهد. که می تواند موثر و عامل موفقیت صفحه شما باشد یا شما را به بی راهه ببرد.

  • شناسایی رقبا در همه شبکه های اجتماعی
  • بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام
  • بررسی جامعه مخاطب پیج های رقبا در اینستاگرام
  • انجام آنالیز SWOT
  • بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری
  • بررسی تغییرات در گذر زمان

۱. شناسایی رقبا در همه شبکه های اجتماعی

انالیز رقبا در بخش بازاریابی و مدیریت اینستاگرام، یک ارزیابی از نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی و بالقوه می‌‎ باشد. تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام، امکان شناسایی فرصت‌ها‎ و تهدیدها را فراهم می‌‎ کند. با پیدایش شبکه های اجتماعی و ارتباطی مثل اینترنت و فضای مجازی به راحتی می توان بسیاری از اطلاعات تجارت ها و شرکت ها را به دست آورد. در ادامه همه ی انواع شبکه های اجتماعی را بیان کرده ایم که باید رقبای خود را در آن ها بیابید.

شماری از روش ‌های شناسایی رقبا عبارتند از:

استفاده از گوگل برای آنالیز اینستاگرام رقبا

بعضی از رقبای اینستاگرامی شما امکان دارد علاه بر صفحه اینستاگرام، وب سایت یا وبلاگ تبلیغاتی نیز داشته باشند. برای پیدا کردن آن ها کافیست در گوگل جستجو کنیم. با جستجوی کلید واژه‌های مربوط به کسب و کار خود در گوگل می ‌توانید با بسیاری از شرکت‌های مشابه خود در سراسر دنیا آشنا شده و وارد سایت آن‌ ها بشوید. قطعا می دانید انتخاب نوع کلید واژه‌ها نیز بسیار با اهمیت است. انتخاب تخصصی تر این کلید واژه ها، نتیجه بهتری را برای ما به دنبال خواهد داشت.

همچنین مدیر هاب به عنوان یک  ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی می تواند به شما کمک کند.

استفاده از لیست دنبال شونده‌های مخاطب (Following)

در این قسمت باید اندکی در صفحه کاربران خود در اینستاگرام کنجکاوی به خرج دهید! بررسی کنید او به دنبال چه چیزهایی است؟ کدام صفحات را فالوو می‌ کند؟ شاید کسی که مخاطب شما است، مخاطب رقیب شما هم باشد! به همین دلیل با مراجعه به قسمت دنبال شونده‌ها در پیج مخاطب خود می ‌توانید به انالیز رقبا در اینستاگرام بپردازید!

نوشتن لیست نهایی

به طور حتم با استفاده از دو راهکار گفته شده توانسته‌اید رقبای اینستاگرامی بسیاری را شناسایی کنید. اما با همه آن ها نمی توان با یک روش برخورد کرد. پس بهتر است یک لیست نهایی که شامل پنج یا شش رقیب است را بنویسید و تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام را با توجه آن‌ ها انجام دهید.

۲. بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام

با اهمیت ترین قسمت انالیز رقبا در اینستاگرام، در فضای مجازی مربوط به نوع و استراتژی محتوا می باشد. پست ها و نوع فعالیت صفحه را آنالیز کنید. تعداد کل پست‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص منتشر شده‌اند. هدف هر پیج دقیقا چیست؟ چه فرمت های محتوایی استفاده شده است؟ به عنوان مثال متن های طولانی، متن های کوتاه با هدف تبلیغاتی مستقیم، عکس، ویدئو یا انتشار لینک بلاگ یا ترکیب هر کدام می تواند در یک صفحه استفاده شود که هر کدام تاثیرگذاری متفاوتی دارد.

  • Total Likes: تعداد کل لایک های دریافتی در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص.
  • Total comments: تعداد کل نظرات در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص صورت‌ گرفته است.
  • Total interactions: تعداد کل تعاملات (لایک و نظر) در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص.
  • Followers: تعداد کل کاربران اینستاگرام که پس از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام حضور دارند.
  • Likes per post: تعداد لایک های دریافتی از پست فردی اینستاگرام.
  • Comments per post: تعداد نظرات دریافت‌ شده توسط پست اینستاگرام فردی
  • Change in follower: افزایش یا کاهش تعداد فالوور اینستاگرام یک حساب
  • Percent change in followers: درصد نمایش گرایش هر فرد، در زمان افزایش یا کاهش در فالوور اینستاگرام یک حساب.

بررسی هشتگ ها و موضوعات برای آنالیز اینستاگرام رقبا

مرحله بعدی بررسی هشتگ ها و موضوعات می باشد. معمولا در هر پست از تعدادی هشتگ برای بهتر دیده شدن آن پست استفاده می شود. این موارد ارتباط مستقیمی با مخاطبان و استراتژی محتوای پیج دارد. بهتر است هشتگ های پرتکرار هر پیج را یادداشت کنید تا بتوانید حوزه فعالیت آن صفحه را تشخیص داده و در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. یک تاکتیک جالب دیگر جستجوی # اسم برند و مشاهده ی نتایج است. این کار یک دید خوب از میزان محبوبیت رقیب هایتان به شما می دهد. اگر افراد زیادی # اسم برند را جستجو می کنند این نشان می دهد که شرکت مربوطه توانسته برندسازی در اینستاگرام را به خوبی انجام دهد.

نکته ی آخر، بررسی استراتژی هر پیج است. در واقع باید بررسی کنید که هدف راه اندازی آن صفحه چه بوده است؟ معرفی محصول، تبلیغات، آموزش، اطلاع رسانی، هدایت کاربران به خرید، ترغیب به بازدید از سایت یا تماس تلفنی بعضی از اهداف متداول برندها در شبکه های اجتماعی می باشد. در یک زمان این معیارها مفید هستند، با این حال این معیارهای ساده در کنار هم، می توانند همه تفاوت بین یک کمپین رسانه های اجتماعی را افزایش دهند و آن چیزی است که در خود اینستاگرام نهادینه است.

۳. بررسی جامعه مخاطب پیج های رقبا در اینستاگرام

پس از یافتن و آشنایی با رقبای خود در اینستاگرام، باید درباره آن‌ ها اطلاعات گرد آوری کنید. اما فقط اطلاعاتی که برای ما مهم است! بخشی از این اطلاعات در ادامه مطرح می ‌شود:

  • نوع شبکه اجتماعی
  • تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام
  • ساعت مطلب گذاشتن در صفحه
  • میزان محبوبیت هر مطلب

۴. انجام آنالیز SWOT

یکی از ابزارهایی که می تواند در این راه به شما کمک کند “تحلیل SWOT ” است. در ابتدا ببینیم تحلیل SWOT چیست؟ تحلیل سوات «SWOT Analysis» یکی از استراتژی های بازاریابی و مدیریتی است! به کسب و کارها کمک می کند، تا با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، همچنین شناخت فرصت ها و تهدیدهای موجود، راهکارهای هوشمندانه ای برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری

بهترین محتوا بدون مخاطب ارزشی ندارند پس در مرحله بعدی آنالیز شبکه های اجتماعی لازم است میزان تعامل کاربران آن صفحه را با محتوای تولید شده تجزیه و تحلیل کنید. تعداد لایک، کامنت یا بازنشر از معیارهای تعامل کاربران با هر پست به حساب می آید. می توانید متوسط این ارقام را با بررسی ۱۰ الی ۳۰ فعالیت گذشته هر صفحه محاسبه کنید.

پس از محاسبه متوسط این ارقام، به شما اطلاعات به شدت کاربردی را ارائه می دهد. در هنگام بررسی خود، سه پست یا فعالیتی که بیشترین میزان تعامل را داشته اند یادداشت کنید. سپس تمام فعالیت های مرحله قبل (نوع محتوا) را به صورت اختصاصی برای این سه پست انجام دهید! این تحلیل به شما کمک می کند متوجه شوید! که کدام فرمت محتوایی برای مخاطبان آن صفحه جذاب بوده، چه محتوایی (آموزشی، تبلیغاتی و غیره) تعامل بیشتری را به همراه داشته است. و در نهایت چه زمانی بهترین فرصت برای انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی می باشد.

۵. بررسی تغییرات در گذر زمان

تا به اینجا کار تحلیلی که انجام شد شبیه به یک تصویر از یک لحظه بود. اما اکنون می خواهیم یک فیلم ببینیم! بسیار حائز اهمیت است تا تعامل و استراتژی و فرمت محتوایی را در گذر زمان بررسی کنید. تغییرات را یادداشت کنید که چه فعالیت هایی نتیجه مثبت و چه فعالیت هایی باعث کاهش تعامل کاربران شده است. همه ی این اطلاعات بعدها در تدوین استراتژی شبکه های مجازی برای کسب و کار خودتان به کمک شما می آیند تا دیگر نیاز نباشد اشتباهات دیگران را تکرار کنید.

نکات طلایی برای آنالیز اینستاگرام رقبا

ایده بگیرید اما کپی نکنید

برای گسترش کسب و کار خود در اینستاگرام به کپی کردن ایده ‌های دیگران فکر نکنید! شما با تجزیه و تحلیل رقبای اینستاگرامی خود متوجه توانایی آن ها و همچنین نقاط ضعف آن ها شدید. پیشنهاد ما این است که از خصوصیت ‌های مثبت رقیب خود ایده بگیرید و سعی کنید آن ها را به صورت متفاوت در کسب و کار خود اجرا کنید.

از تعصبات دوری کنید

اگر می ‌خواهید نتیجه ی مطلوبی از تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام به دست آورید، از جانبداری و تعصب روی کسب و کار خود دوری کنید. این را بدانید که مقاومت در برابر نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل ها منتهی به پیشرفت شما نخواهد شد.

به دنبال انجام کارهای شگفت انگیز باشید

دلیل پیشرفت بعضی از رقیب های شما در اینستاگرام، انجام فعالیت ها و ایده ‌های نامتداول است. در نتیجه متفاوت باشید تا مشتریان نیز عکس العمل نشان دهند! در این صورت مطالب شما بارها و بارها در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و تعداد مخاطب ها افزایش پیدا می‌ کند.

سازمان یافته فعالیت کنید

شما در راه تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام با تعداد بسیاری از اطلاعات رو به رو خواهید شد. اما جای نگرانی نیست! تلاش کنید منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستی طبقه بندی و سرو سامان دهید.

فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کنید

پس از اطلاع از استراتژی رقبا، بررسی میزان عملکرد آن ها بینش بسیار خوبی در خصوص موفقیت یا شکست آن استراتژی ها به شما می دهد. اینکه آیا یک گروه مشتری مشترک را هدف قرار داده اند؟ محصول یا سرویس خاصی را به مشتری ارائه می دهند یا بر روی قیمت متمرکز هستند؟ این موارد می تواند فرصت های پیش روی شما را مشخص کند و تا حدودی راهنمای شما برای فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد.

نقاط ضعف را برای آنالیز اینستاگرام رقبا بشناسید!

بعضی از کسب و کارهای اینستاگرامی ممکن است در سرازیری فرو پاشی قرار گرفته باشند. این کسب و کار‌ ها نیز گزینه مناسبی برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام خواهند بود. پس آنالیز آن ها را از دست ندهید! ارائه ی خدمات بد به مشتری، غلطهای املایی در محتواها، تبلیغات بیش از اندازه در اینستاگرام و یا استوری های نا مربوط می ‌تواند! بعضی از نقاط ضعف این کسب و کارها باشد. اگر می خواهید یک  ابزار تحلیل اینستاگرام مورد اعتماد داشته باشید در مدیر هاب ثبت نام کنید!

امید خود را از دست ندهید

برای داشتن یک کسب و کار موفق در بستر شبکه های اجتماعی باید تلاش‌ و کوشش های فراوانی را انجام دهید. آنالیز اینستاگرام رقبا کار آسانی نخواهد بود! پس ابداً امید خود را از دست ندهید و با انگیزه به سوی موفقیت حرکت کنید!

آنالیز اینستاگرام رقبا